Ortognatik Cerrahi

Alt ya da üst çenenin aşırı önde ya da arkada olması, ya da yana doğru kayması gibi iskeletsel bozukluklar büyümenin bitmesinden önce teşhis edilirlerse, ortodontik tedavi yoluyla düzeltilebilir. Buna çene yüz ortopedisi denir. Bu sorunların erişkin yaşta düzeltimi ise ortognatik cerrahi sayesinde olur. Ortognatik cerrahi tedavisindeki prensip, önce ortodontik tedavi ile (tel takarak), dişlerin çeneye uygun biçimde sığdırılması, ardından yapılacak ameliyatla çenelerin kafatasına ve birbirlerine göre uygun konuma getirilmeleridir. Bu amaçla önce ayrıntılı bir teşhis ve tedavi planlaması yapılır. Bu planlamayı ortodonti uzmanı, gereğinde ameliyatı yapacak olan cerraha danışarak yapar. Bunun sonunda yapılacak olan ortodontik tedavinin ana hatları ortaya çıkar. Yaklaşık olarak 12-18 ay kadar süren tel tedavisinden sonra ameliyat yapılır.

Ortognatik cerrahi ameliyatı tam donanımlı bir hastanede yapılır. Ameliyattan 1-3 gün sonra hasta taburcu edilir. Ilk günler hasta püre ya da çorba gibi yumuşak besinlerle beslenir. 15. gün çiğneme fonksiyonu başlar. Hastanın normal günlük fonksiyonlarına kavuşması yaklaşık olarak 3-4 haftayı bulabilir. Ameliyattan sonra ortodontik tedavi devam eder ve 6 ay kadar sonra teller sökülerek tedavi bitirilir.

Ortognatik cerrahi tedavisinin estetik olduğu kadar fonksiyonel faydaları da vardır. Çenelerin aşırı pozisyonlarda durmaları, konuşma ve çiğneme fonksiyonlarının iyi yapılamamasına, dolayısıyla çene eklemi rahatsızlıklarından sindirim sistemi sorunlarına kadar pek çok hastalığa sebep olabilir. Bu tedavi sayesinde dolaylı rahatsızlıkların da ortaya çıkması önlenmiş olur.

Ortognatik cerrahi tedavisi, ortodonti uzmanı ve maksillofasiyal cerrahın takım çalışması yapmasını gerektiren multidisipliner bir tedavidir. Bu tedavi sırasında ortodonti uzmanı, hastasını yüz boyutları, diş fonksiyonları, okluzyon gibi pek çok kriteri göz önünde bulundurarak değerlendirir ve tedavi planlamasını yapar. Bu aşamada cerrah ile iletişime geçilerek yapılan tedavi planının uygulanmasını doğrular. Bu tedavideki en önemli nokta, gerçekçi bir tedavi planlaması yapılması, ortodonti uzmanının ve cerrahın tedavi hedefi açısından aynı fikirde olmasıdır.